maanantai 1. huhtikuuta 2013

Vägen till framgång med hjälp av fungerande marknadskommunikation



Jag valde att läsa boken Marketing Communication Management – A holistic approach for increased profitability (2001) skriven av Otto Ottesen inför vår första bokuppgift. Boken var… Ja, hur skall man nu säga det… Inte riktigt vad jag förväntade mig. Jo, jag förstår att den med sitt språk och mycket teoretiska innehåll inte blir en så attraktiv läsning på fritiden, men jag trodde ändå att den skulle vara lite intressantare än vad den det facto var. Jag tycker att den i varje del (boken var indelad i fyra delar) tog upp relativt samma saker, och bara beskrev dessa med nya ord. Det som av Ottesen beskrevs på 340 sidor tror jag alldeles utmärkt skulle ha rymmats på bara 100 sidor, om inte mindre. Marknadskommunikation är ju i och för sig ett ganska klart ämne – det handlar om hur företagen når ut till sina kunder – men man skulle säkert kunna vinkla ämnet på ett mer innovativt sätt än vad Ottesen gjort.

Det som jag dock tyckte var intressant och nyttigt var idén om att dela in marknadskommunikationen i två huvuddelar:

 1.     ”marketing offering tools” (där man fokuserar på vilka verktyg som används för att få till stånd ett vettigt erbjudande som säljer)

2.     ”marketing communication tools” (där man fokuserar på vilka verktyg som skall användas för att nå ut med detta erbjudande till kunderna)


Med dessa ”verktyg” i ens verktygsback verkar det nog som att man skulle komma ganska långt. Dock ligger det svåra ju i att definiera dessa verktyg, och här är det långa processer som gäller. Dessa verktyg måste ju sig att vara bra, eftersom de skall användas t.ex. till att öka synligheten för företaget, att koppla ihop rätt telefonnummer med rätt tjänst eller ge en viss image av företaget, vilket kan vara avgörande för företagets framtid.

Att marknadskommunikationsstrategier kan delas upp i 5 huvudpunkter lärde jag mig också. Dessa 5 punkter var följande:
  1. ”Starting Point” – att identifiera kunden och kundgruppen som man vill nå ut till.
  2.  ”Preliminary media evaluation” – att identifiera vilken media som det lönar sig/inte lönar sig att använda sig av, och utesluta dessa ”onödiga” kanaler.
  3.  Utveckla en ”action plan” – d.v.s. utvecklingen av själva strategin och hur strategin skall utföras.
  4. Stadiet då man skall bestämma ifall strategin kan tillämpas i den rådande situationen, eller om man måste ändra på något inom organisationen. Om det här framkommer att strategin inte passar ihop med den nuvarande situationen så måste den sistnämnda ändras.
  5.  Budgetering

Boken tar också upp mycket kritiska tankar gentemot (enligt Ottesen) föråldrade idér, så som de 4P:na. Enligt honom så kan man inte längre se att denna modell skulle vara till någon nytta, eftersom man i dagens läge måste fokusera på så mycket mer än vad de traditionella fyra P:na står för. Detta kan jag nog förstå till en del, eftersom dagens alltmer digitaliserade och automatiserade värld inte alls påminner om den värld som man växte upp i förut, trots att man bara blickar tillbaka i tiden 20 år.

Dessutom insåg jag, efter att ha läst boken, hur viktiga verktyg symboler är inom marknadskommunikationen. Detta är ju något som man ju nog vet, men som man kanske inte lägger mer tanke åt för man faktiskt kommer i kontakt med detta. Den röda färgen som förknippas med Coca-Cola, t.ex. Det behöver inte alltid ens stå Coca-Cola för att man skall förknippa något med detta företag, det räcker med färgen. Detta tycker jag är ett alldeles otroligt fenomen.

Som jag har sagt tidigare, i tidigare kurser, tycker jag att allt man läser, vare sig det skulle vara bra eller dåligt, ger en nytta i framtiden. Vissa saker mer konkret, vissa mindre. Jag tror alltså att all den information som vi tar in under våra liv finns kvar i vårt bakhuvud någonstans och hjälper oss att förstå saker på nya sätt. På samma sätt tror jag även att denna bok påverkar mig: trots att det känns som att jag inte fick ut så mycket som jag kanske hade hoppats på, så tror jag ändå att jag i något skede av mitt liv får en AHA-upplevelse som jag kan koppla till denna text jag just läste.

Så för att summera upp hela boken i en och samma mening, fick jag ut följande av Ottesens text:

Ett bra erbjudande (timingen är a & o) + bra marknadskommunikation = Ökad vinst för företaget


-Jeanette

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti