Jag valde att läsa en bok som jag faktiskt hittade hemma i
vår bokhylla, nämligen ”Digitaalinen jalanjälki”. En finsk bok skriven av Antti
Isokangas och Riku Vassinen, som jag nog aldrig trodde att jag skulle läsa i verkligheten, men
tji fick jag. Och intressant och lättläst var den dessutom! Inte ofta som jag stött på en sådan finsk bok...
Boken är skriven 2010, alltså är den relativt ny och
behandlar sådant som även är aktuellt idag: nämligen sociala medier och
Internets betydelse för branding och reklam. Det viktigaste budskapet, som
upprepades genom boken gång på gång, var att sociala medier är den viktigaste
framtidskanalen inom reklam för alla företag. Och i dagens läge stämmer det ju
ganska långt. Hur länge trenden kommer att hålla i är dock en annan fråga.
Boken, skriven av finnar om den finska marknaden, tog upp
flera förbättringsförslag för den finska reklamen. Finska företag är helt
enkelt urusla på att branda sig själva på nätet. Huvudpunkterna var följande:
- Företagen måste bli mer kundvänliga
- Företagen måste satsa på mycket på bättre kommunikation på
nätet
- De finska företagen måste bli mer internationella
Dessutom saknar finsk marknadsföring oftast humor, och som en
av författarna uttrycker det: ”…internetissä
ei ole varaa olla tylsä…”
Dessutom uppmanar författarna alla som vill marknadsföra
någonting att använda sig av internet. Det är billigt och enkelt Något nytt som
jag faktiskt insåg när jag läste boken var varför reklam på internet är så
mycket billigare: det kräver inget tryck och sammanställningen går dessutom att
outsourca till utlandet, där denna slags verksamhet sköts mycket billigare än
här hemma.
Så för att sammanfatta det hela kan vi väl konstatera en sak: Finska företag är helt enkelt dåliga på marknadsföring. Därför måste vi ju också hoppa in och hjälpa ÖPU i nöden. Vi hoppas att vi lyckas!
-Jeanette
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti