Idag fixade MK två företagsbesök i Helsingfors för sina medlemmar. Det första gick till marknadsföringsföretaget Genero och det andra till Finansministeriet. Vi hoppade alla på en tidig buss som glatt stod och väntade på oss utanför hanken och halv 10-tiden var vi sedan framme i Alppila, där Generos kontor ligger.
Genero är ett litet företag som grundades av fyra unga killar år 2009. På fyra år har de vuxit i snabb takt och är idag ett företag med 17 anställda, alla under 30 år (den äldsta var visst 32, men förutom honom då). Det är frågan om ett marknadsföringsföretag som gärna satsar på större och långvariga projekt för sina kunder, istället för någon snabb kampanj som de gör lite halvhjärtat. Grundaren av företaget, Rasmus Östman, förklarade även för oss att ingen behöver ha en så bra bakgrund inom marknadsföring för att börja hos dem, det viktigaste är attityden. med andra ord ville han påpeka att vem som helst kan göra marknadsföring helt enkelt. Dessutom förtydligade Generos motto "Don't make shit shine" en hel del, och man förstod att de verkligen är ute efter att bara höja siffrorna för företagen (kunderna) utan att förfina det hela och göra något som bara ser bra ut. De gäller att öka resultatet, hur du sedan gör det är en annan sak. Oftast med hjälp av mer djupare strategier än bara genom fina marknadsförings kampanjer.
Vår andra stopp var sedan på Finansministeriet, i en lite mer seriös omgivning än den på Genero. Där lyssnade vi mest på siffror och statistik och fick även ställa en hel del frågor. Men där kände man nog inte sig så hemma som marknadsförare eftersom de mest intresserade sig för nationalekonomer och redovisare.
Dagen i ett nötskal var alltså intressant och gav i alla fall mig en liten uppfattning om vad en marknadsförare också kan göra, förutom det traditionella jobbet på en "vanlig" marknadsföringsbyrå, som de på Genero kallade de andra byråerna som satsar mer på reklamkampanjer än hela strategiprojekt.
-Jeanette
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti