Boken tar upp de olika aktörerna som är involverade i reklam oberoende om vi vill det eller inte, och hur de fungerar i förhållande till varandra. Det kanske låter onödigt svårt, tråkigt och teoretiskt men i grund och botten svarar författarna på frågor som ibland kan placera oss marknadsförare i kniviga situationen. (Boken är förövrigt inte alls varken svår eller tråkig.) Vad svarar man på frågor som:
"Blir inte produkten dyrare om man gör reklam för den?"
Rosengren och Sjödin ger helt enkelt svar på vad reklam egentligen betyder, vilken roll den spelar och vad den egentligen ger värde till. Vad som räknas till reklam kan också ibland kännas diffust vilket i sin tur leder till att vi inte kan svara på de svåra frågorna som ställs. Reklam är inte enbart annonser i tidningar, en reklamfilm på TV eller en flyer som kommer via postluckan där den främsta uppgiften är att sälja, den bär även på ett visst samhällsansvar. Som marknadsförare gäller det att sköta ansvaret, inte endast för att kunna stå för sitt egna arbete, utan också för att skydda själva marknaden för reklam. Om reklam har en negativ påverkan på samhället eller på individer tappar man lätt förtroendet för den och till och med striktare regleringar kan införas.
En annan aspekt som författarna tog upp var att inom reklam har det aldrig skett någon revolution som de flesta tror, utan har utvecklats stegvis rätt långsamt. Trots att teknologin har gått framåt med stormsteg och reklamen rätt snabbt hittar till de nya medierna, så tar det alltid ett tag före reklamen formas om enligt mediet. Reklam är också snabbt någonting människor blir vana med, vilket betyder att den konstant måste ändras på den en aning. Reklam utvecklas ständigt, men inte revolutionerande snabbt.
Det som också gör den här boken väldigt intressant är alla de olika exemplen på lyckad reklam och analyserna bakom dem (bl.a. ICA, Cheap Monday och Mad Men tas upp). Jag lovar och svär att det finns sjukt fascinerande exempel. Det blir helt enkelt alldeles för långt om jag ska börja beskriva exemplen, men jag rekommenderar av hela mitt hjärta boken till alla som ens lite brinner för reklam. Så sjukt bra! Kan fortfarande inte fatta hur en bok kan innehålla så hemskt mycket. Men nu måste jag seriöst sluta, för annars kommer jag aldrig att publicera detta inlägg.
- Eleonore
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti