Igår
deltog jag på gästföreläsningen som Timo Ketonen höll om ny media och
mediebranschen. Ketonen fokuserade mycket på hur tidskrifter och
tidningar kommer att hantera (och har hanterat) den allt mer
elektroniska världen och hur alla elektroniska prylar påverkar vårt sätt
att konsumera media, samt vilka nya vanor som föds. Nya mediakanaler
skapar både problem och möjligheter för tidningar och tidskrifter. De
nya möjligheterna är idag så breda att formen på tidskrifter/tidningar
börjar sakta men säkert förvandlas till någonting helt annat från det
traditionella. Man kan egentligen säga att tidningar och tidskrifter får
mera liv i sig (rörliga bilder) och blir allt mera skräddarsydda för
den som konsumerar media (prenumererar endast en del av tidningen i
stället för hela ex. sport, marknadsföringdel etc).
Genom att media förändras, förändras också vårt sätt att konsumera det. Enligt Ketonen konsumerar tablettanvändare mera media än andra, men samtidigt gör alla dessa prylar oss till väldigt rastlösa multitaskare. Jag äger ingen tablett, men är kanske den rastlösaste media användaren någonsin. Precis i skrivande stund skriver jag med min syster på whatsappen, kollar ibland om instagram har uppdaterats och har upp sju stycken flikar på datorn (!?). Att koncentrera sig på en sak i taget har nästan blivit till en omöjlighet för i varje fall mig.
Även om vi är rastlösa multitaskare och media uppdateras konstant skapar vi fortfarande vissa rutiner. Dessa rutiner ändras kanske snabbare än vanligt, men de finns fortfarande där. Vissa börjar sin dag med frukost och facebook, andra med Hbl på tabletten i sängen. Jag tycker Ketonen uttryckte sig så bra när han sa "det är svårt att logga ut", med det här menar han att det är svårt att ge upp en mediakanal vi är vana med, ex. är det svårt att sluta betala för Spotify när man väl börjat. Så trots att media uppdateras i en ryslig fart och vi har möjlighet att välja och vraka bland alla möjliga olika källor har vi en tendens att fastna, och det är precis det här som företag vill att vi gör. Hur och varför vi fastnar är alltså frågor som dagens företag bör lösa för att lyckas på marknaden.
- Eleonore
P.s. Jag når mina kreativatoppar precis då flera uppsatser borde ha varit inlämnade redan förra veckan, how convinient...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti