Eftersom troligen största delen antingen har sett, delat med sig, likeat och fått någonslags åsikt om reklamfilmen "Dove Real Beauty Sketches" tycker jag att det är rätt lämpligt att diskutera detta klipp.
För er som inte sett reklamen:
Jag har följt med diskussionerna kring klippet och det finns väldigt starka åsikter om Doves reklam. Vissa menar att det här är ett fantastiskt initiativ av Dove för att skapa ett bättre kvinnoideal, medan andra skakar på huvudet och tycker att reklamen är precis som alla andra dåliga reklamer: uttjatad och utseendefixerad. Andra köper helt enkelt inte Unilevers budskap, det känns falskt om man ser på företagets andra reklamer (nu pratar vi alltså inte endast om Dove-reklamerna utan t.ex. AXE).
Nina Åkestam sågar Doves reklam rejält. Jag håller till en viss del med, men tycker fortfarande att hon drar aningen förhastade slutsatser om deras slogan. Tror inte att budskapet i reklamen är så fel som Nina får det att låta. Men jag förstår hennes irritation över att människor hyllar smörjan. Ärligt talat så är det här ingenting revolutionerande... kanske säljande, men inte revolutionerande.
Det som fick mig att se klart var en av kommentarerna på Ninas blogg:
"Hade man kunnat tänka sig samma kampanj med manliga deltagare? Män som ska beskriva sitt eget och andras utseende för att sedan gråta tårar av tacksamhet för att de är vackrare än de tänkt sig?"
Haha, alltså...
Började skratta högt när jag läste kommentaren. Reklamen är verkligen skrattretande när man beskriver den så. Jag vet inte med er, men bättre och finurligare reklam än såhär förväntar jag (som troligen hörs till Doves målgrupp) mig nog.
- Eleonore
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti