tiistai 23. huhtikuuta 2013

Branding - ett projekt eller en process?


Jag bestämde mig för att läsa en bok av Jari Taipale - Brändi liiketoiminnan ytimessä - erotu tai unohda koko juttu. Det som var roligt med boken var att man hade intervjuat olika personer i olika företag och frågat om deras åsikter och hur de tar hand om branding och marknadsföring i deras företag. Det var lite som om man skulle ha varit på en minigästföreläsning.

Genom hela boken betonade man att det som är jätteviktigt är att man skiljer sig från andra på marknaden och att det är det som är grejen med branding. Ett starkt varumärke ger synlighet, kompetens och skapar en större efterfråga och också hjälper att behålla konsumenterna och bygger kundlojalitet. Det som också nämndes ytterst viktigt till och med av många som hade intervjuats var att brandingen börjar först och främst innuti företaget. Hela företaget och alla som jobbar där måste vara medvetna om företagets mission, vision och värden. Bara på det sättet kan de föra budskapet vidare utanför företaget till kunder, investerare mm.

Av Nina Hälli från Rapiscan Systems hade man frågat att varför heter hennes jobb branding manager och inte brand manager. Hon svarade att ordet brand kan skapa negativa associationer och förknippar det bara ihop med logon och slogan även om branding handlar om mycket annat också. Ordet branding tyckte hon istället syftar på hela processen och är därför bättre. Enligt henne handlar branding om att man lovar något åt kunden, förnyar löftet under tiden och ser till att löftet också förverkligas. Branding är framför allt inte bara ett kort projekt utan en långvarig process som lever och förändras.

Det att man någon gång har lyckats på marknaden och nått framgång betyder inte att företaget för evigt kan använda samma strategi och fortfarande behålla sin plats och nå framgång. Det gäller att hela tiden uppdatera sina kunskaper och omkonstruktera organisationen. T.ex. Fazer berättade att de hade gjort många förändringar i företagets organisation och enheter för att göra arbetet enklare och kommunikationen effektivare. På det sättet hade de förstärkt deras brand och kundernas lojalitet hade vuxit.


-Pihla

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti