maanantai 1. huhtikuuta 2013

The key to success


Jag läste en bok om marknadskommunikation som hette Markkinointiviestintä och är skriven av Pirjo Vuokko. Boken är delad i tre delar vilka är uppgifter och påverkningar av marknadskommunikation, olika komponenter i marknadskommunikation och till sist planering av marknadskommunikation. Jag tycker att den andra delen som handlade om komponenterna var det mest intressanta att läsa, den berättade om personlig försäljning, PR, publicitet, sponsorering och reklam och var väldigt intressant.

De tre viktigaste elementen i kommunikation är att man har ett syfte och ett budskap, att man strävar efter att skapa en positiv inverkan på mottagaren och att man använder sig av symboler såsom ord, bilder, färger, gester. En sak som man nämnde flera gånger i boken var att man i marknadsföring måste utgå från sin målgrupp, dess värderingar, kultur och mål och göra upp en skräddarsydd marknadsföringsplan enligt det hurdan målgruppen är. Det är det ända sättet att nå de målen företaget själv har lagt upp och att nå det som man vill med sin marknadsföring.

Jag tycker att psykologi är ganska intressant och därmed också det hur olika saker påverkar oss. Jag lärde mig att marknadskommunikation kan påverka mottagaren på tre olika nivåer. Dessa är kognitiv (kunskap), affektiv (känslor) och konitiv (reaktion).  Som marknadsförare kan man påverka alla dessa nivåer och t.o.m. ha en olik målsättning gällande olika nivåer. Tidigare tänkte man att de här nivåerna är i en hierarkisk ordning men nuförtiden anser man att det hur hög eller låg engagemang man har påverkar ordningen av nivåerna.

Jag tycker att det är ganska intressant att hur viktigt det är att företaget har en bra företagsimage och att övriga intressenterna har en bra bild av företaget och dess verksamhet. Att företaget har en bra image hjälper företaget över svåra tider t.ex. om man inte genast kan leverera en vara, det hjälper också när man ska lansera en ny produkt: en positiv image gör att den nya varan också lättare tas emot positivt och dessutom när folk har en positiv bild av ett visst företag upplever de alla positiva nyheter ännu bättre än vad de i verkligheten är och negativa verkningar förlåts lättare och man vill snabbt glömma dem.  Till exempel när Apple lanserar en ny produkt till Applefamiljen behöver de inte börja skapa imagen från början utan kan lita på det goda ryktet de har och de positiva upplevelserna människorna kopplar ihop med Apple.


En bra image består av bra verksamhet och bra kommunikation. För att verksamheten är lite olikt beroende av med vem man handlar (t.ex. är det fråga om kunder, leverantörer, finansierare) har alla intressenter en lite olik bild av företaget och imagen bygger på dessa bilder. Det som är viktigt är att alla olika bilder folk har innehåller någonting av företagets ”basic image”
Ett bra sätt att påverka sin image är att företaget sponsorerar någon person, grupp eller händelse. Till exempel om företaget sponsorerar motorsport kan folk uppleva företaget som dynamisk eller om ett klädmärke sponsorerar någon extremsport upplevs dess kläder kanske jättebra och hållbara.  Sponsorering skiljer sig från de andra kommunikationssätten pga. att det inte är direkt kommunikation utan man snarare försöker påverka den målgruppen som har intresse för själva sponsoreringsmålet. Sponsorering stöder andra marknadskommunikationssätten bra och det som är speciellt bra med det är att eftersom det inte är direkt upplevs det inte störande eller påträngande. Dessutom kan sponsoreringsmålen fungera också som opinionsledare och – bildare.



En jätteintressant sak som jag också läste om var PR, public relations. PR kan delas in i extern och intern del men de båda delarna påverkar varandra hela tiden.  Att företaget fungerar bra också internt speglas direkt till det externa och t.ex. en positiv arbetsmiljö kan upplevas av övriga intressenter som att företaget är en bra arbetsplats och att de uppskattar sina kunder. Det är också viktigt att t.ex. när man börjar en marknadsföringskampanj så börjar man det först internt alltså man informerar personalen om kampanjen och ser till att de vet vad det handlar om kan informera kunderna föra budskapet vidare. Exempelvis om de som jobbar i en restaurang har en bra gruppanda och är ivriga och intresserade upplever kunderna platsen mera attraktiv och vill spendera tid där.

//Pihla

Bilderna: härifrånhärifrån och härifrån.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti