Jag läste
en bok om marknadskommunikation som hette Markkinointiviestintä och är skriven
av Pirjo Vuokko. Boken är delad i tre delar vilka är uppgifter och påverkningar
av marknadskommunikation, olika komponenter i marknadskommunikation och till
sist planering av marknadskommunikation. Jag tycker att den andra delen som handlade
om komponenterna var det mest intressanta att läsa, den berättade om personlig
försäljning, PR, publicitet, sponsorering och reklam och var väldigt
intressant.
De tre
viktigaste elementen i kommunikation är att man har ett syfte och ett budskap,
att man strävar efter att skapa en positiv inverkan på mottagaren och att man
använder sig av symboler såsom ord, bilder, färger, gester. En sak som man nämnde
flera gånger i boken var att man i marknadsföring måste utgå från sin målgrupp,
dess värderingar, kultur och mål och göra upp en skräddarsydd
marknadsföringsplan enligt det hurdan målgruppen är. Det är det ända sättet att
nå de målen företaget själv har lagt upp och att nå det som man vill med sin
marknadsföring.
Jag tycker
att psykologi är ganska intressant och därmed också det hur olika saker
påverkar oss. Jag lärde mig att marknadskommunikation kan påverka mottagaren på
tre olika nivåer. Dessa är kognitiv (kunskap), affektiv (känslor) och konitiv
(reaktion). Som marknadsförare kan man
påverka alla dessa nivåer och t.o.m. ha en olik målsättning gällande olika
nivåer. Tidigare tänkte man att de här nivåerna är i en hierarkisk ordning men
nuförtiden anser man att det hur hög eller låg engagemang man har påverkar
ordningen av nivåerna.
Jag tycker
att det är ganska intressant att hur viktigt det är att företaget har en bra
företagsimage och att övriga intressenterna har en bra bild av företaget och
dess verksamhet. Att företaget har en bra image hjälper företaget över svåra
tider t.ex. om man inte genast kan leverera en vara, det hjälper också när man
ska lansera en ny produkt: en positiv image gör att den nya varan också lättare
tas emot positivt och dessutom när folk har en positiv bild av ett visst
företag upplever de alla positiva nyheter ännu bättre än vad de i verkligheten
är och negativa verkningar förlåts lättare och man vill snabbt glömma dem. Till exempel när Apple lanserar en ny produkt
till Applefamiljen behöver de inte börja skapa imagen från början utan kan lita
på det goda ryktet de har och de positiva upplevelserna människorna kopplar
ihop med Apple.
En bra image
består av bra verksamhet och bra kommunikation. För att verksamheten är lite olikt
beroende av med vem man handlar (t.ex. är det fråga om kunder, leverantörer,
finansierare) har alla intressenter en lite olik bild av företaget och imagen
bygger på dessa bilder. Det som är viktigt är att alla olika bilder folk har
innehåller någonting av företagets ”basic image”
Ett bra
sätt att påverka sin image är att företaget sponsorerar någon person, grupp
eller händelse. Till exempel om företaget sponsorerar motorsport kan folk
uppleva företaget som dynamisk eller om ett klädmärke sponsorerar någon
extremsport upplevs dess kläder kanske jättebra och hållbara. Sponsorering skiljer sig från de andra
kommunikationssätten pga. att det inte är direkt kommunikation utan man snarare
försöker påverka den målgruppen som har intresse för själva sponsoreringsmålet.
Sponsorering stöder andra marknadskommunikationssätten bra och det som är
speciellt bra med det är att eftersom det inte är direkt upplevs det inte
störande eller påträngande. Dessutom kan sponsoreringsmålen fungera
också som opinionsledare och – bildare.
En
jätteintressant sak som jag också läste om var PR, public relations. PR kan delas
in i extern och intern del men de båda delarna påverkar varandra hela tiden. Att företaget fungerar bra också internt
speglas direkt till det externa och t.ex. en positiv arbetsmiljö kan upplevas
av övriga intressenter som att företaget är en bra arbetsplats och att de
uppskattar sina kunder. Det är också viktigt att t.ex. när man börjar en
marknadsföringskampanj så börjar man det först internt alltså man informerar
personalen om kampanjen och ser till att de vet vad det handlar om kan
informera kunderna föra budskapet vidare. Exempelvis om de som jobbar i en
restaurang har en bra gruppanda och är ivriga och intresserade upplever
kunderna platsen mera attraktiv och vill spendera tid där.
//Pihla
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti