Scoble och Israel menar att vi befinner oss mitt i en marknadsföringsrevolution där marknadsföringen inte längre formar kommunikationssätten utan där kommunikationssätten omformar marknadsföringen. Denna "revolution" handlar kort om att marknadsföringen inte längre är en envägskommunikation utan fungerar mera som en diskussion. Det finns en helt annan interaktion mellan företag och kunden idag.
Företagsbloggar är till för kommunikation. Utan blogg har företagen svårt att ta del av den allmänna diskussionen som sker på nätet. Genom bloggen kan företagen själv uttrycka sin åsikt och syn på olika saker och ger dessutom företaget en mera personlig prägel som är lättare för kunder att närma sig. Bloggar har tagit över webbsidor och idag är det allt viktigare för företag att ha ett ställe där en diskussion kan pågå. Kommentarsfältet är öppet för alla där ett ledigt språk med felformuleringar och stavfel är tillåtet, vilket gör att allt fler människor är villiga att ta del av och dela med sig av diskussioner.
Att vara mera personlig och tillgänglig har sina baksidor också. Bloggning är lätt, snabbt och gratis men med detta kommer även risker. Öppna diskussioner tillåter också negativa kommentarer och den avslappnade, mindre kontrollerade informationsflödet tillåter mera misstag än andra välgenomtänkta meddelanden. Även om bloggandet i princip inte kostar pengar, kostar det en massa tid. Trots att bloggen skall kännas avslappnad och som ett ställe där kunderna lätt kan kommunicera med företaget måste bloggen fortfarande vara strukturerad och målmedvetet skriven.
Mycket av det som kom fram i boken tog Sarah Råholm upp på openspace tillfället. Bloggar finns inte bara till för att finnas, bloggen måste också ha ett syfte eller ett tema för att den ska bli framgångsrik. Utöver syfte tar Scoble och Israel upp aktivitet som en viktig faktor, läsare förväntar sig uppdateringar ofta. Bloggbesökare tappar snabbt intresse för inaktiva och oregelbundna bloggar.
Med teknoloig som ständigt utvecklas och den omformade marknadsföringen handlar det inte längre om att vara aktiv, formulera sig väl och övertyga konsumenten. Det handlar också om att skapa en trovärdighet men samtidigt synas, vilket är förvånansvärt svårt i ett hav av information och media. Google sökord, tags, shares och likes har blivit en del av vardagen och en sjuktstor del av marknadsföringen som allt mer sker via nätet. Personligt, synligt, avslappnat men ändå målmedvetet. Det har blivit en helt egen vetenskap som växer och utvecklas så det knakar.
Jag avrundar mina tankar här. Blogginlägg borde vara koncisa har jag läst.
- Eleonore
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti