Jag har valt att läsa en bok som heter Sälj det med ord! Copywriterbibeln. Jag hade relativt höga förväntningar på boken eftersom jag tycker att copywriting är intressant men jag vet inte så mycket om det. Boken lovar att man ska lära sig hur man får människor att fastna för reklam istället för att bara bläddra förbi den.
Först när jag började läsa boken tyckte jag att den verkade bra och det fanns många rubriker som lät spännande som "om konsten att skriva reklam" och "här är verkygslådan" men när jag började läsa och kom in i boken märkte jag ganska snabbt att det inte fanns en röd tråd utan det känndes mer som författarna hade slängt in tankar och ideer lite huller om buller.
Det positiva med boken var att det fanns intervjuer och dessa var intressanta. Det var spännande att se hur männskor som arbetar med ämet uppfattar det. Trots att boken som helhet inte var speciellt bra fanns det ändå ett par saker som jag kände att jag kommer att ha nytta av i framtiden. En av dem är att en kreativ process har många steg och att det börjar med planering av projektet. Jag lärde mig även det krävs mycket om man vill vara en copywriter. Man måste vara bra på att kommunicera och förhålla sig kritiskt till ideer, både sina egna och andras.
Jag skulle inte rekomendera den här boken för trots att den innehåller ett par guldklimpar är den rörig att läsa.
-Michela
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti