tiistai 14. toukokuuta 2013

Rad 4: kärlek, har man också kunnat se i andra mätningar.

Om man letar efter en basbok om kommunikation och marknadsföring är "Reklameffekter" av Dahlqvist och Linde perfekt att börja med. Boken kändes onekligen som repetition, men jag gillade den mera psykologiska synvinkeln, kommunikation handlar ju trots allt mycket (om inte helt) om psykologi.

Jag tänker inte börja rabbla upp alla de klassiska marknadsförings analyserna och strategierna som för de flesta intresserade är vardagsmat. Tänker därför heller inte rekommendera boken som varken någonting nytt eller revolutionerande, däremot är det rätt intressant att bekanta sig med de sidorna som handlar om hur våra hjärnor egentligen fungerar (eller ja, repetera hur de egentligen fungerar). Tyvärr går inte Dahlqvist och Linde mera djupt in på varför vi reagerar och agerar som vi gör vilket kan kännas aningen för kort och ibland nästan irriterande. Boken är helt enkelt för allmän och ytlig för att skapa diskussion eller väcka tankar, den är mera uppbyggd på "så här fungerar vår hjärna" "det här visar undersökningen" "ingenting är korrekt när det kommer till marknadsundersökningar", varken nödvändiga eller onödiga analyser vilket kan kännas platt för de som är insatt i ämnet.

Vet inte riktigt vad jag ska säga om boken, som det kanske märks. Men deras undersökningar på vad vi reagerar på är riktigt intressanta. Hur det t.ex. inte är någon skillnad på om bilden på en affisch är illustrerad eller fotograferad och hur bilder på barn i en reklam gör att vi tappar fokus på vad reklamen egentligen handlar om. Som sagt finns det tyvärr inga noggrannare analyser om varför vi reagerar som vi gör och varför man tappar fokus.

Summa summarum: superbra bok för nybörjare, men fungerar mera som repetition för de som tidigare läst en del om marknadsföring.

- Eleonore


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti