Dagens värld är grön. Och grönare blir den.
Alla som vill hänga med i tiden fokuserar på de mer miljövänligare alternativen
i livet. Detta gör även boken jag läste, skriven av Mats Persson och Sune
Hemberg. Boken heter Eco-Branding och handlar om hur företagen i dagens värld
skall göra för att marknadsföra sina miljövänliga alternativ och hur man skapar
ett starkt varumärke av något miljövänligt.
Det som författarna tar fasta på är en huvud
point: att vara grön betyder att du måste välja bort olika alternativ. Du blir
den så kallade ”uppoffraren” oberoende om det handlar om ett företag eller en
privatperson. Som privatperson
blir det jobbigt att ens hitta miljövänliga alternativ av olika produkter,
medan företagen måste välja vilken del av miljövänligheten du satsar på. Allt
kan du inte välja. För att citera boken:
”Ett
tvättmedelsmärke kan välja mellan att ”rädda fiskarna i vattnet” eller ”spara
energi genom lägre tvättemperatur”, men inte båda delarna.”
Eftersom boken var relativt kort, nuddades
endast de yttre hörnen av idéer och tankar, medan jag gärna skulle ha läst mer.
Ämnet är mycket intressant och så är det ju så himla aktuellt också. Som det
dock konstateras i slutorden av boken, så blir det lätt så att det som är som
trendigast för tillfället oftast tappar popularitet mycket snabbt då den tiden
är inne. Som med Facebook. Alla spekulerar ju hit och dit om hur länge Facebook
kommer att hålla sin status som ”the shit”, men ingen kan veta med säkerhet.
Antagligen kommer ingen att minnas facebook om 10 år… På samma sätt har man
svårt att veta vad som kommer att hända med det gröna tänkandet. Kanske dör det
ut, kanske blir det starkare? Den som lever får se.
-Jeanette
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti