maanantai 25. maaliskuuta 2013

Bra marknadsföring

Det finns två företag som jag tycker har lite extra bra marknadsföring, Apple och Covergirl. Apple är ju som alla vet ett företag som tillverkar elektronik. Deras produkter är helt jämförbara med de andra märkena som finns på markanden, den största skillnaden är att Apples produkter är dyrare. Det är möjligt genom enormt bra marknadsföring. När man köpen en Appleprodukt så betalar man i princip för märket och för lättanvända produkter. Apple har satsat massor på design och på marknadsföring vilket har gjort att de har nått toppen. Apple använder sig mycket av produktplacering och reklamfilmer. Deras reklamer är enkla och klassiska med mycket vitt som den här:
 
 
Nästan alla grundprodukter som Apple gör är antingen svarta eller vita vilket gör att de passar till många olika sorters människor. Sen tillverkar de extra saker i olika färger och jag har själv ett skal i en rolig färg till min iphone. Det gör att man kan individualisera sin produkt och ett sätt för Apple att sälja mer saker. 
(bilden tagen härifrån)


Det andra företaget som jag tycker att har bra marknadsföring är Covergirl. Det är ett amerikanskt sminkmärke som genom sin marknadsföring har blivit ett känt märke i flera länder. Covergirl har förutom vanliga tv-reklamer och reklam i tidningar även samarbetat med det jättekända tv-programmet Top Model. I flera säsonger har deltagarna tävlat om ett komtrakt med Covergirl och det har gjort att de har nått ut till fler länder än USA bara genom att tv-stationer köper in programmet. Dom har under senare tid även valt att använda sig av flera kända kvinnor för att marknadsföra märket och den senaste är Pink som dom har på hemsidans förstasida för att ge märket en tuffare attityd vilket jag tror är ett smart drag. Covergirl satsar på att täcka alla etniciteter och marknadsför att de har smink som passar för alla hudtyper och färger vilket jag tycker att är bra.

 
 
 
 
 
(bilderna tagna från hemsidan)
-Michela

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti