maanantai 25. maaliskuuta 2013

Bra marknadsföring - H&M och Stadium

Några företag som jag tycker att har lyckats jättebra med sin marknadsföring är H&M och Stadium. De använder sig av lite olika metoder men jag tycker att bådas sätt att göra saker är väldigt effektivt. 

H&M har spridit sig runt världen och är jättekänd. De har lyckats föra fram deras budskap om förmånliga kläder med god kvalité och dessutom också betonat att de tänker på miljön och vill bidra till saker som rör världen och vara en "good citizen". H&M har väldigt ofta kändisar i sina reklamer och några gånger om år gör de kampanjer med kända designers och jag tror att det är en orsak till att H&Ms image har blivit bättre och att man anser att kvalitén är bra också. Både H&Ms reklamer i TV och i tidningar är lockande. I TV är de  ibland ganska roliga och i tidningar använder de ofta lockande färger och hela reklamen, inte bara kläderna, ser sjukt fint ut. Det gör att man lätt vill köpa hela outfitten för att skapa en likadan känsla som man får av reklamen.

Beyoncé for H&M summer 2013

Elin Kling

Det andra företaget jag nämnde är Stadium. Även om Stadium också har ibland kändisar med i sina reklamer, tycker jag att det ändå syns inte lika mycket som t.ex. just i H&Ms reklamer. Det är säkert viktigare för Stadium att folk kopplar ihop träning och Stadium och därmed koncentrerar de sig på att skapa den effekten. Dock är det nog också kul att titta på en träningsreklam med kändisar. Det är ju inspirerande också. Men en sak som Stadium är jätteduktig på är deras medlem verksamhet. Som medlem för man specialerbjudanden och medlemspriser, rabatter och en infoblad hem per post och per email. Dessutom alltid när man köper något och visar sin kort, registreras det och varje köp ger dig poäng och i slutet av året beroende på hur många poäng man har får man en viss summa pengar på medlemkontot som man kan använda i butiken. Jag tycker att det här är en utmärkt sätt att skapa kundlojalitet! 

Några kändisar t.ex. Sofi Fahrman med i Stadiums reklam.


Nu tänkte jag sen ännu tipsa om Bisonblog. Fredrik Wass som driver bloggen beskriver den såhär "På Bisonblog skriver jag om hur internet förändrar samhället, medielandskapet, politiken och människorna. Jag skriver också om startups och marknadsföring i sociala medier". Han tar upp intressanta fenomen i bloggvärlden och sociala medier och beskriver olika händelser. Han är också personen bakom utmaningen Blogg100 dvs. en utmaning som spred sig i bloggvärlden redan förra året och där meningen är att man skriver åtminstone en blogginlägg varje dag under 100 dagar. Roligt att kika in alltid ibland i alla fall!

-Pihla

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti