Jag bestämde mej för att läsa en bok och branding som är lite annorlunda jämfört med många andra böcker. Boken heter Baranding enligt Forrest Gump: en bok om varumärken, livet och hela konkarongen. Det är en speciell bok som man nog ska läsa med en nypa salt för den är inte skriven som en vanlig marknadsföringsbok. Kapitlen har speciella namn som "fuck u inc." och "friheten, märket och du" Jag fann den trots allt detta intressant.
Vissa kapitel behandlar basbegrepp och historia. Som exemplel finns det ett kapitel sam handlar om varumärkets historia. Det är skrivet på ett sådant sätt att trots att det är ett basbegrepp och jag trodde att jag redan viste ganska mycket om det så ville jag ändå fortsätta läsa.
Poängen med boken är att varumärken handlar om människor och inte saker. För att illustrera detta leker författaren med tanken om Forrest Gump som brandmanager vilket är mycket intressant. Han förklarar Forrest Gump som motsatsen till affärsvärdens James Bond men att han ändå är urypen för den nya marknadsföraren.
Jag tycker att boken var intressant och jag rekomenderar den till alla som är intresserade av branding. Boken påminner mer om en roman än en faktabok om branding men på ett bra sätt.
-Michela
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti